אם הגעתם ישירות לכאן - נראה שכדאי שתתחילו לקרוא מהתחלה
אז איפה היינו?
על המושג הזה שקוראים לו "מודעות".
אם כך, על פי ויקיפדיה:
אז איפה היינו?
על המושג הזה שקוראים לו "מודעות".
אם כך, על פי ויקיפדיה:
מוּדעוּת (באנגלית: Awareness) היא הגעת קיומו של דבר לידיעת האדם, או הימצאותו של דבר מה באחת מרמות התודעה האנושית, הפרטית או הכללית. כאשר אדם יודע על עצם קיומו של דבר כלשהו (אדם אחר, מקום, חפץ), תופס אותו ומכיר בו - הוא מודע לו.
למונח מודעות יש משמעויות שונות, והוא משמש מספר דיסציפלינות. מודעות היא מושג יחסי. ניתן להיות מודע באופן חלקי, באופן תת-תודעתי או מלא לאירוע כלשהו. מודעות יכולה להתמקד באירוע פנימי, כמו תחושה נעימה, או באירוע חיצוני באמצעות תפיסה חושית. המודעות משמשת כחומר גלם לקווליה או למושג של חוויה סובייקטיבית.
ולא על פי ויקיפדיה:
מודעות זו זירת המשחק של כל אחד מאיתנו!
המסגרת התודעתית בה אנו יודעים בדיוק מה הגבולות, מבינים את הכללים, מזהים את ההזדמנויות, העצמים, התהליכים ויודעים להסביר אותם לעצמנו.
יודעים להסביר אותם לעצמנו - אך רק בהתאם לרמת המודעות בה אנו נמצאים.
המודעות שלנו גמישה. בכל רגע נוכל להיות עדים לדברים חדשים עליהם לא ידענו קודם לכן.
כשאנו אומרים להרחיב את התודעה - כוונתנו היא שביכולתנו להיחשף לפרטים חדשים שיכולים לשנות ואף לבטל פרטים ישנים שהיו בתודעתנו אך אינם רלוונטיים יותר.
אך במסגרת המודעות שלנו יש גם מוקשים...
כשאנו תקועים במסגרת המודעות הנוכחית שלנו - אותה מודעות יכולה להיות לנו לרועץ.
אדגים לכם מדוע:
אני בטוח שרבים מכם ראו כבר את הסרטון הזה או דומה לו משיתופים בפייסבוק או ביוטיוב.
אני משוכנע שרבים מאלו שכבר צפו בו לא ממש הבינו את המסר או לא התייחסו אליו כפי שאני מתייחס כאן.
בסרטון יש קבוצה של אנשים המוסרים כדורי סל ביניהם, ואתם מתבקשים בתחילתו לספור: כמה פעמים הם מוסרים את הכדור.
עתה צפו:
מודעות זו זירת המשחק של כל אחד מאיתנו!
המסגרת התודעתית בה אנו יודעים בדיוק מה הגבולות, מבינים את הכללים, מזהים את ההזדמנויות, העצמים, התהליכים ויודעים להסביר אותם לעצמנו.
יודעים להסביר אותם לעצמנו - אך רק בהתאם לרמת המודעות בה אנו נמצאים.
המודעות שלנו גמישה. בכל רגע נוכל להיות עדים לדברים חדשים עליהם לא ידענו קודם לכן.
כשאנו אומרים להרחיב את התודעה - כוונתנו היא שביכולתנו להיחשף לפרטים חדשים שיכולים לשנות ואף לבטל פרטים ישנים שהיו בתודעתנו אך אינם רלוונטיים יותר.
אך במסגרת המודעות שלנו יש גם מוקשים...
כשאנו תקועים במסגרת המודעות הנוכחית שלנו - אותה מודעות יכולה להיות לנו לרועץ.
אדגים לכם מדוע:
אני בטוח שרבים מכם ראו כבר את הסרטון הזה או דומה לו משיתופים בפייסבוק או ביוטיוב.
אני משוכנע שרבים מאלו שכבר צפו בו לא ממש הבינו את המסר או לא התייחסו אליו כפי שאני מתייחס כאן.
בסרטון יש קבוצה של אנשים המוסרים כדורי סל ביניהם, ואתם מתבקשים בתחילתו לספור: כמה פעמים הם מוסרים את הכדור.
עתה צפו:
לאחר שהתרכזתם בכדור - כפי שנתבקשתם, אתם נשאלים אם ראיתם את הדמות המחופשת לדב.
בפעם השנייה כבר תבחינו בו.
זה מסביר בדיוק כיצד עובדת התודעה שלנו.
כשאנו במסגרת המוכר והידוע, בעצם, המודע שלנו - אנו מבחינים אך ורק באותם דברים מוכרים וידועים.
מערכת הקשב שלנו פועלת ומזהה אך ורק את מה שבמודע שלנו - בדיוק כפי שהקשב שלכם היה אל מסירות הכדורים בסרטון.
על מנת לזהות ולגלות דברים חדשים, אליהם לא היינו מודעים קודם לכן - עלינו להתנתק מנטלית מאותו מוכר וידוע - ופשוט להיות פתוחים לדברים חדשים (הדב שבסרטון).
העולם שלנו מלא בדובים כאלה שחומקים מהתודעה שלנו. שאיננו מודעים אליהם. על מנת להביאם למודע - עלינו להיות ברמת חשיבה ומודעות שונה מזו בה אנו נמצאים בדרך כלל.
הנה עוד קטע מסרט חביב שמתאר בדיוק את אותו הדבר:
כאמור - החיים שלנו מלאים בבחורות בביקיני :)
יש חוק אחד חשוב אשר כדאי לדעת בנוגע למודעות: רק את מה שמודעים אליו - ניתן לנהל.
קחו לדוגמא קטע מתוכניתו "פסיכו" של נמרוד הראל:
נמרוד עומד באמצע רחוב ועוצר באקראי בחורה צעירה.
הוא מודיע לה שהוא יסובב אותה במקומה במשך מספר סיבובים, ותוך כדי עליה לבחור בראשה קלף מבין הקלפים שיש בחפיסה רגילה ופשוטה.
הוא טוען, שתוך כדי כך שתחשוב על הקלף - הוא יגלה מה הוא הקלף עליו חשבה.
הוא מסובב את הבחורה במקום מספר סיבובים כשעיניה פקוחות.
הוא שואל אותה אם חשבה על קלף מסויים, וכשהיא נענית - הוא מבקש ממנה לצייר את הקלף על נייר חלק מבלי שהוא מסוגל לראות - ולהציג את הציור למצלמה. היא ציירה את הקלף 10 לב אדום.
הוא עוצם את עיניו ומנסה לקלוט במוחו את הקלף שבחרה.
הוא מוודא עמה כי אין סיכוי שראה את מה שציירה או שמע אותה אומרת איזה קלף בחרה.
הוא שולף חפיסת קלפים ומתחיל לזרוק קלף אחר קלף,
כאשר בסופו של דבר נותר בידו קלף אחד בודד.
הוא מבקש ממנה להפוך אותו - והפלא ופלא - זהו הקלף 10 לב אדום.
הבחורה נפעמת ונרגשת.
מה שהוא מציג לאחר מכן למצלמה, זה שבמרחק של 50 מטר מהם, על חומה גדולה מעברו השני של הכביש מוצג ותלוי קלף ענקי.
אתם כבר ניחשתם - 10 לב אדום.
הבחורה, כשהסתובבה במקומה בעיניים פקוחות, לא הייתה מודעת לעובדה שהעיניים שלה קולטות את הקלף הזה ממרחק, כך הוטמע בתת המודע שלה ומשם נשלף לכדי בחירה מודעת.
הבחורה בעצם לא באמת בחרה, אלא נמרוד גרם לה לבחור את הקלף אליו כיוון והכין עצמו מראש.
היא לא הייתה מודעת לתלוי מעבר לכביש.
הקלף מעבר לכביש היה בעצם ה"דב" שבסרטון שחקנני הכדורסל.
אם הייתה מודעת לכך - הייתה מנהלת את עצמה ובוחרת בכוונה קלף שונה.
יש חוק אחד חשוב אשר כדאי לדעת בנוגע למודעות: רק את מה שמודעים אליו - ניתן לנהל.
קחו לדוגמא קטע מתוכניתו "פסיכו" של נמרוד הראל:
נמרוד עומד באמצע רחוב ועוצר באקראי בחורה צעירה.
הוא מודיע לה שהוא יסובב אותה במקומה במשך מספר סיבובים, ותוך כדי עליה לבחור בראשה קלף מבין הקלפים שיש בחפיסה רגילה ופשוטה.
הוא טוען, שתוך כדי כך שתחשוב על הקלף - הוא יגלה מה הוא הקלף עליו חשבה.
הוא מסובב את הבחורה במקום מספר סיבובים כשעיניה פקוחות.
הוא שואל אותה אם חשבה על קלף מסויים, וכשהיא נענית - הוא מבקש ממנה לצייר את הקלף על נייר חלק מבלי שהוא מסוגל לראות - ולהציג את הציור למצלמה. היא ציירה את הקלף 10 לב אדום.
הוא עוצם את עיניו ומנסה לקלוט במוחו את הקלף שבחרה.
הוא מוודא עמה כי אין סיכוי שראה את מה שציירה או שמע אותה אומרת איזה קלף בחרה.
הוא שולף חפיסת קלפים ומתחיל לזרוק קלף אחר קלף,
כאשר בסופו של דבר נותר בידו קלף אחד בודד.
הוא מבקש ממנה להפוך אותו - והפלא ופלא - זהו הקלף 10 לב אדום.
הבחורה נפעמת ונרגשת.
מה שהוא מציג לאחר מכן למצלמה, זה שבמרחק של 50 מטר מהם, על חומה גדולה מעברו השני של הכביש מוצג ותלוי קלף ענקי.
אתם כבר ניחשתם - 10 לב אדום.
הבחורה, כשהסתובבה במקומה בעיניים פקוחות, לא הייתה מודעת לעובדה שהעיניים שלה קולטות את הקלף הזה ממרחק, כך הוטמע בתת המודע שלה ומשם נשלף לכדי בחירה מודעת.
הבחורה בעצם לא באמת בחרה, אלא נמרוד גרם לה לבחור את הקלף אליו כיוון והכין עצמו מראש.
היא לא הייתה מודעת לתלוי מעבר לכביש.
הקלף מעבר לכביש היה בעצם ה"דב" שבסרטון שחקנני הכדורסל.
אם הייתה מודעת לכך - הייתה מנהלת את עצמה ובוחרת בכוונה קלף שונה.
קיימות שבע רמות של מודעות אצל בני אדם:
- תלות
- העדר
- ייחודיות- האינדיבידואל
- חזון ומטרות
- משמעת עצמית
- עשייה פעילה
- עצמאות
בפרקים הבאים אציג לכם כל רמת מודעות באופן מפורט.
תוך כדי קריאתכם - אתם מוזמנים לנסות ולזהות, בכנות רבה, באיזו רמת מודעות אתם נמצאים, ולנחש באילו מהן נמצאים אנשים אחרים שאתם מכירים.
תוך כדי קריאתכם - אתם מוזמנים לנסות ולזהות, בכנות רבה, באיזו רמת מודעות אתם נמצאים, ולנחש באילו מהן נמצאים אנשים אחרים שאתם מכירים.
פיתוח מודעות והתקדמות בסולם דורשים תהליך.
ישנם שלבים שהדילוג ביניהם יכול לקחת שניות אחדות של שינוי תפישה באופן חד.
אחרים דורשים עבודה מעמיקה ולעתים קשה מאוד.
כאשר אתם מזהים את עצמכם בשלב זה או אחר - אל תשפטו את עצמכם בחומרה.
הביטו קדימה בחיוך, כי זה אומר שיש לכם לאן להתפתח ולצמוח, והתהליך בפני עצמו - מרגש.
שלכם, יהונתן
להרצאות הקרובות של יהונתן כסיף - כנסו לכאן
להמשך הבלוג - הרמה הבסיסית ביותר של מודעות - לחצו כאן
ישנם שלבים שהדילוג ביניהם יכול לקחת שניות אחדות של שינוי תפישה באופן חד.
אחרים דורשים עבודה מעמיקה ולעתים קשה מאוד.
כאשר אתם מזהים את עצמכם בשלב זה או אחר - אל תשפטו את עצמכם בחומרה.
הביטו קדימה בחיוך, כי זה אומר שיש לכם לאן להתפתח ולצמוח, והתהליך בפני עצמו - מרגש.
אהה... וכמעט שכחתי:
זו הזדמנות להזמין אתכם להרצאה הקרובה של קרן ושלי - "קרש קפיצה" - ב20.11
ואם הגעתם עד הלום וקראתם, מגיעה לכם 50% הנחה באהבה להשתתפות בה.
כל מה שעליכם לעשות זה לכתוב את המילה "ספרינגר" בשדה הקופון.
כל הפרטים על ההרצאה נמצאים כאן - אשמח לפגוש אתכם :))))
שלכם, יהונתן
להרצאות הקרובות של יהונתן כסיף - כנסו לכאן
להמשך הבלוג - הרמה הבסיסית ביותר של מודעות - לחצו כאן